Rewire Festival 2015

Rewire Festival 2015 Dag 2

Dag 2 van het Rewire festival vangt in de vroege middag aan met verschillende workshops en gesprekken met musici. Zo kan er aan de slag worden gegaan met het maken van elektronische muziek met het softwareprogramma Ableton en is het mogelijk een perfect stemgeluid te ontwikkelen met auto-tune technologieën.

Om zeven uur heb we onze plek weer gevonden in het Korzo theater, dat met zijn drie zalen de hoofdlocatie van dit festival is. De driekoppige formatie Yodok III is een opvallende groep met zijn verschillende nationaliteiten. Het trio maakt muziek die de oren doet spitsen en improviseert de muziekstukken rechtstreeks op het podium. De Belg Dirk Serries is de ervaren man aan boord, met tientallen composities variërend van ambient tot aan rock. Het muziekstuk dat ze vandaag presenteren is meeslepend en kenmerkt zich door de langdurige drumpartijen. Het gitaargeluid van Dirk creëert de onderlaag waar bovenop de tuba en trompet de muziek wat meer diepte geven. Vanuit de rustige opbouw wordt er langzaam toegewerkt naar de climax, waarna alle remmen los gaan. In een halfuur verbinden ze zo het publiek aan de sferische en bij vlagen grauwe klanken van de compositie.

Yodok III

Het kleinste poppodium van Den Haag, zo staat 330 Live ook wel bekend. En dat het klein is merken we wel als we in de overvolle kelder staan. Een programma dat vooral bol staat van diverse stijlen uit de rockmuziek brengt menig festivalbezoeker naar deze locatie. De Scandinavische landen zijn goed vertegenwoordigd op het festival, zo staan de Finse mannen van Siinai klaar voor hun optreden. Het gezelschap speelt een combinatie van ambient, shoegaze en krautrock met elementen die constant aan het geheel worden toegevoegd. Het ene nummer brengt dan ook een sferische setting, terwijl daarna de gitaren weer door het kleine zaaltje heen galmen. De ogen worden gesloten en een droomwereld komt beetje bij beetje tot leven. De gitaren en het keyboard vormen de muzieklandschappen waar met de drums wat afwisseling in geschapen wordt. Na drie kwartier ontwaak je weer uit deze levendig de wereld vol met avonturen en rustgevende plekken.

Siinai

Even de frisse buitenlucht in doet het lichaam goed na het naar adem happen in het overvolle zaaltje. In de oud katholieke kerk staat de rij tot buiten voor een optreden van de Amerikaanse zangeres Julianna Barwick. Een prachtige locatie zo moet het in grote aantallen toegestroomde publiek gedacht hebben. Tijd om weer terug te gaan naar 330 Live om de mannen van de Engelse band Gnod in actie te zien komen. De wisselende bandsamenstelling zorgt ervoor dat geen optreden hetzelfde klinkt en ook vandaag is dit weer het geval. Het optreden kenmerkt zich door lang uitgesponnen krautrock nummers die vol woede zitten. De band weet van aanpakken en het publiek blijft er over het algemeen rustig onder. De elektronische inslagen vormen wat bredere muziekstukken in het donkere geheel. De harde klappen van de drums worden opgezweept door de kracht van de schelle klanken van de gitaren. Het optreden van drie kwartier hakt er flink in en de oren suizen nog na.

Gnod

De volgende Engelse groep die het kleine podium betreedt is The Cult of Dom Keller. Op hun laatst verschenen album The Second Bardo zocht de groep de randjes op van de psychedelische rockmuziek. De muziek vertalen ze rechtstreeks naar het podium, al komen de zangpartijen wat minder goed uit de verf. De langgerekte nummers zitten vol zware gitaarpartijen en ontladingen op de drums. De donkere kant neemt de overhand in de muziek en teksten van de nummers. Het publiek geeft zich over en verliest het bewustzijn door de indringende klanken en wordt achter gelaten in totale gekte.

The Cult of Dom Keller

Tijd om terug te gaan naar het Korzo theater voor een optreden van de Zweedse Neneh Cherry. Bekend van nummers zoals Buffalo Stance en 7 seconds met Youssou N’Dour heeft ze zich ook in de underground scène allang bewezen. Met haar laatste project met het Zweedse duo Rocketnumbernine maakt ze de stap naar opzwepende elektronische muziek. Vanaf het begin van het optreden probeert ze grip te krijgen op de bijna volledig gevulde zaal. Dit lukt maar matig door de weinige respons die ze uit het publiek krijgt. Het optreden zelf is krachtig met het knallende drumritme dat door de nummers heen loopt en de opperbeste stemming van Neneh. Naast de ontspannende melodielijnen wisselt Neneh van zangpartijen naar korte raps. Ruimte voor het oudere werk is er vanavond ook met een beladen uitvoering van het prachtige Manchild. Na een korte maar scherpe afsluiting van het optreden beweegt het publiek nog even door.

Neneh Cherry & Rocketnumbernine

De nachtelijke uren zorgen voor een gala aan elektronisch en hip-hop performances die de bezoekers nog lang uit hun slaap houden. De tweede editie van het Rewire festival kom hiermee ten einde. Het festival bewees maar weer eens vast te houden aan de meest uiteenlopende acts in diverse muziekstromingen. Hoogtepunten waren er in de vorm van Godspeed You! Black Emperor, Siinai, Neneh Cherry en Grouper. Mede door de uitstekende locaties en het strak georganiseerde programma een geslaagde jubileumeditie van het festival.

Als muziek- en vinylliefhebber zette ik in 2011 de site Platendraaier op, om een overzichtelijk platform te bieden met informatie over platenbeurzen, platenzaken en bijzondere hoezen. In de loop van de jaren zijn hier diverse onderdelen bijgekomen zoals een concertagenda, een lijst van poppodia en een overzicht van verschenen muziekdocumentaires. Eind 2013 startte ik de muziekblog, waarop door mij geschreven albumrecensies, concertverslagen, muzieklijstjes en artikelen over platenzaken te vinden zijn. Andere activiteiten: ontwerpen en programmeren van websites, backpacken door verre oorden, bekijken van complexe films, actief meedenken bij tv quizzen, kilometers vreten op de mountainbike en als wandelaar, drinken van kwaliteitskoffie, smikkelen van de binnen- en buitenlandse keuken en genieten van speciaalbieren.

Paul McCartney Ziggo Dome

Paul McCartney in Ziggo Dome Amsterdam

Na een afwezigheid van drie jaar stond Sir Paul McCartney twee avonden achter elkaar in …